Egzamin na patent Jachtowego Sternika Morskiego składa się z części sprawdzającej wiedzę teoretyczną i z części sprawdzającej umiejętności uczestnika egzaminu.
Wiedza teoretyczna:
1. Przepisy.
2. Wiadomości o śródlądowych jachtach żaglowych.
3. Teoria żeglowania.
4. Zasady manewrowania śródlądowym jachtem żaglowym pod żaglami i na silniku.
5. Locja - oznaczenia informacyjne
6. Bezpieczeństwo i ratownictwo.
7. Meteorologia.
Umiejętności praktyczne:
1. Umiejętność wykonywania czynności i zasady bezpieczeństwa ich wykonywania:
- użytkowanie środków ratunkowych,
- poruszanie się po jachcie,
- obsługa żagli,
- obsługa szotów,
- refowanie żagli,
- obsługa miecza,
- obsługa urządzenia sterowego,
- obsługa silnika przyczepnego lub stacjonarnego,
- obsługa cum, praca cumami,
- obsługa odbijaczy,
- umiejętność pagajowania,
- użytkowanie bosaka i pychu,
- umiejętność balastowania,
- obsługa kotwicy,
- obsługa podstawowych instalacji na jachcie: paliwowej, wodnej, elektrycznej, gazowej,
- taklowanie jachtu, klar jachtu,
- przygotowanie jachtu do wypłynięcia, sprawdzenia stanu technicznego jachtu żaglowego i jego wyposażenia z uwagi na bezpieczeństwo żeglugi,
- przygotowanie jachtu do żeglugi w trudnych warunkach pogodowych,
- poprawny dobór ożaglowania,
- regulacja powierzchni ożaglowania,
- trzymanie kursu,
- regulacja prędkości pod żaglami i na silniku,
- nadawanie prędkości początkowej /bieg do przodu, bieg wsteczny/,
- hamowanie przy pomocy kotwicy,
- cumowanie jachtu,
- obrót lub przesunięcie jachtu przy pomoście, praca cumami,
- kotwiczenie jachtu na otwartym akwenie i przy brzegu.
2. Umiejętność wykonania następujących manewrów:
2.1 Manewry pod żaglami:
- zmiana kursu /odpadanie, ostrzenie/,
- zacieśniona cyrkulacja,
- zwrot przez sztag,
- zwrot przez rufę,
- stawanie w dryf,
- alarm „człowiek za burtą”,
- dojście do boi,
- odejście od boi,
- stawanie na kotwicy,
- zejście z kotwicy,
- odejście od nabrzeża,
- dojście do nabrzeża,
2.2 Manewry na silniku:
- - zmiana kursu,
- zacieśniona cyrkulacja,
- odejście od nabrzeża,
- dojście do nabrzeża,
- alarm „człowiek za burtą”
- dojście do boi,
- odejście od boi,
- stawanie na kotwicy,
- zejście z kotwicy,
- holowanie pojedynczego jachtu.
3. Prace bosmańskie:
- umiejętność wiązania podstawowych węzłów żeglarskich: prosty, ratowniczy (dwa sposoby), knagowy, ósemkowy, refowy, szotowy, flagowy, rożkowy, sztyk, wyblinka, cumowy żeglarski, buchta,
- podstawowe naprawy osprzętu i instalacji jachtowych.